Fatbikes met trapondersteuning tot 25 km/u
Deze worden gezien als gewone elektrische fietsen (e-bikes) en volgen de regels voor e-bikes. Deze e-fatbikes hoeven geen kenteken te hebben en er is geen rijbewijs vereist. Ze moeten zich houden aan de regels voor fietsers en mogen op fietspaden rijden. Er is geen helmplicht of minimum leeftijd. Schade die veroorzaakt wordt aan een derde valt onder de dekking van een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP).
Fatbikes met trapondersteuning die sneller kunnen dan 25 km/u
Deze worden gezien als speedpedelecs. Dit is een aparte categorie en vereist een bromfietsrijbewijs (categorie AM). Ze moeten een kentekenplaat hebben, een helm is verplicht, en ze mogen op de rijbaan voor auto’s rijden in plaats van op het fietspad (tenzij dit expliciet op een fietspad wordt toegestaan, zoals op sommige ‘fietssnelwegen’). Een aansprakelijkheidsverzekering (WAM) is verplicht (een Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren voldoet niet), en de bestuurder moet minimaal 16 jaar oud zijn.
Fatbikes die kunnen voortbewegen zonder trapondersteuning
Deze vallen onder de categorie bromfietsen of snorfietsen. Deze fatbikes moeten een kenteken hebben, een goedgekeurde helm is verplicht, en ze moeten verzekerd zijn als motorvoertuigen (WA). Ze mogen niet op fietspaden rijden en moeten zich aan de regels voor bromfietsen of snorfietsen houden.
Heb je jouw e-fatbike met trapondersteuning tot 25 km/u gemodificeerd, waardoor die snelheid voortaan flink kan worden overschreden of meetrappen niet meer nodig is, dan valt jouw fatbike dus, onder voorbehoud van goedkeuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), onder de categorie bromfietsen en moet deze voorzien zijn van een kenteken. Je zult je fatbike dan als motorvoertuig moeten verzekeren (WA). Heb je dat niet gedaan en veroorzaak je een ongeval met letsel, dan zul je alle schade uit eigen zak moeten betalen, oef!